Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

Forum » Titularizare, definitivat ... » Grafic de arcsin
[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
ana fuia
Grup: membru
Mesaje: 1233
28 Nov 2009, 16:02

[Trimite mesaj privat]

Grafic de arcsin    [Editează]  [Citează] 

Sa se reprezinate grafic functia:
.
Problema mea e la derivate (cea de ord. 1 mai merge,dar a doua,mie cel putin,imi arata oribil).Ce fac in cazul asta?Ma multumesc cu asimptote si intersectie cu axele?


---
Anamaria
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
27 Nov 2009, 04:58

[Trimite mesaj privat]


No, sa vedem ce se face mai intai,
daca ignoram partea de matematica pe care o stim...

Un plot apare imediat de exemplu cu gnplot, cel mai simplu:

(Vor fi cateva mai jos.) Sau, daca vrem sa introducem aici ceva arta
ASCII mai buna... Folosind pari/gp:

Asa cum se vede din ce se vede, functia pare a avea o asimptota
orizontala la plus respectiv minus infinit de ecuatie ( y = pi/2 ).

Graficul pleaca convex la minus infinit de la aceasta asimptota,
taie axa Ox cel mai probabil la minus radical din 2 (daca ochim definitia functiei)
ajunge concava la zero urmand un curs simetric fata de axa Oy, deci taind axa Ox din nou in plus radical din 2 si ajungand convexa la plus infinit, tinzand asimptotic la aceeasi asimptota orizontala. Deriata a doua ne trebuie, daca vrem sa dam de cele (cel putin) doua puncte unde se schimba convexitatea/concavitatea. Eu as taia din punctele puse la bataie intr-un examen - dar nu sever -, cum de fapt mi se taiau si mie la vremea de muncitor elev salahor fara computer, daca punctele de inflexiune au o forma "simpla" pe care un elev poate pune mana. Iar aici se poate pune mana pe ele.
Drumul folosind computerul:
Dau drumul la sage, care-mi va calcula derivate:

Cateva plotari (gnuplot):

Recunosc, fara masina de calculat nici eu nu merg prea departe. Sper
ca nu a gresit la calcule...


---
df (gauss)
ana fuia
Grup: membru
Mesaje: 1233
27 Nov 2009, 20:55

[Trimite mesaj privat]


No.....si "Wolfram-ul",chiar si MicrosoftMath ,calculeza derivatele ,fac chiar si graficul asta,doar ca problema s-a dat la un examen de gradul II,unde ai doar creion si rigla,nici vorba de vreun soft...si pana la urma in tabelul de variatie trebuie totusi scris ceva....


---
Anamaria
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
28 Nov 2009, 16:01

[Trimite mesaj privat]


Da, stiu, iaaar avem o problema din cauza oamenilor care nu stiu sa se exprime.
Aici anume cei ce au propus problema de grad II.

Nu stiu de ce oameni care propun problemele la acest nivel nu pot sa ne spuna clar si raspicat:
Sa se schitzeze graficul functiei f...
dupa ce a fost studiata complet monotonia si convexitatea/concavitatea functiei.
Explicit sa se deteremine punctele de minim, maxim local si/sau global, punctele de inflexiune.
(Toate punctele cu abscisa si ordonata, daca acestea nu provin din ecuatii trascendente sau din ecuatii algebrice nerezolvabile prin radicali.) Sa se studieze simetria, asimptote (verticale, orizontale, oblice),
in caz de existenta. Pentru cei ce calculeaza tangentele in punctele de minim/maxim si de inflexiune,
cei ce dau eventual si polinoame Taylor superioare acestor aproximari liniare,
le dam puncte in plus buluc - dar nu se cere pentru punctajul maxim.
Cei ce studiaza derivabilitatea (este f oare o functie de clasa C-infinit pe domeniul de definitie?
daca da, de ce, daca nu, unde un, care este clasa de derivabilitate in punctele de exceptie...)
primesc puncte buluc in plus - dar nu punem pe nimeni la colt daca evita acest punct.
Pentru toate calculele se cer pasi intermediari si comentarii.
Tabelul de variatie trebuie in particular scurt comentat.

Sau cam asa ceva, ce vor ei...

Motivul e poate simplu:
Dupa ce se termina examenul pot oamenii in mod indreptatit sa spuna:
Toate astea in doar atata timp?! Indreptatzit!

Exprimarea cu "sa se faca graficul" merita o scrijelitura fara comentariu,
pe care inca cam trebuie data toate punctele.
Exprimarea mai "didactica" de forma" sa se studieze functia..."
inca lasa de dorit, daca dupa predare se dau puncte care sunt dozate economic.

Avem exact aceeasi problema ca in cazul:
"Barbate du-te si cumpara ceva de mancare!"
Barbatul se duce si vine cu paine si tigari.
Ajuns acasa, fericit isi scoate afumatura pe balcon.
Se isca discutia inevitabila:

"Ti-am spus sa aduci ceva de mancare, poti tu manca paine goala?"

"Painea este de mancare! Nu este nici de zburat, nici de dansat, nici de fumat."

Discutia poate continua pe meleaguri separate,
"... auzi soro, cand spun de mancare spun ceva ce sa pot manca la pranz...
si in plus este clar ca l-am trimis sa cumpere *numai* de mancare..."
si respectiv...
"... i-am cumparat doar de mancare, mie mi-ar fi ajuns painea aia... "

In examene de bac, uneori nu se dau detalii in privinta la ceea ce trebuie facut,
de "teama" sa nu se scrie exact lista de cumparaturi.
Ca si cand s-ar destainui ceva esential.
Se intalneste des expresia scurta "sa se studieze functia..." sau ceva asemanator,
ceea ce inainte se scria usor
pe tabla, iar azi se tipareste pe putina hartie. Unii elevi ar fi stresati
de o lista de cumparaturi detaliata.

Cam atat la partea nematematica...


---
df (gauss)
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
28 Nov 2009, 16:02

[Trimite mesaj privat]


Trec la cea matematica.
Incerc sa calculez derivata scurt.

Mai intai se observa ca functia data este para, deci derivata va fi impara
si ajunge s-o calculam pe [ 0, oo ), unde exista.
Fie deci x>0 de acum incolo.

Prima derivata a fost intr-adevar un calvar.

Aici mi se pare mie mult mai important de mentionat la capitolul studiul lui f,
faptul ca derivata din dreapta in zero este -(0+2)(0+4)=-1/2.
Din cauza simetriei lui f, (sau a imparitatii derivatei)
panta tangwentei pe partea stanga a lui zero este +1/2.

Dupa mine, cine rareaza asa ceva trebuie pedepsit mai mult decat daca nu trage
inca o derivata... In fine, s-o calculam si pe ea:

Radacinile (pozitive) sunt "usor" de calculat *la patrat*,
, deci doar plusul supravietuieste,
si plasat pe axa dincolo de *patratul* 2 pentru zerourile lui f.

Stiu, aici totul este usor dupa ce chiar am vazut graficul.
(Primul lucru pe care l-am facut a fost un gnuplot.)


N.B. Wolfram costa bani, nu poate fi introdus la scoala.
Dar ceea ce folosesc eu este liber.

N.B.2 Si ar trebui lasat incetul cu incetul la examene (si la clasa).
In definitiv, la tabla nu se fac astfel de calcule, deci profesorii
nu trebuie sa stapaneasca derivarea contra timp cu sicane.
In al doilea rand, esenta din analiza nu este precizia de calcul,
ci interpretarea rezultatelor si declansarea calculelor.

N.B.3 Laaasa-i... Treaca de la noi!
Stim cum stau lucrurile...


Concluzia mea: Nu e nici rau nici bine, daca examenele se transforma in
cursa cu timpul atata timp cat toti cei ce-l dau sunt supusi ani la rand
la acelasi standard pe toata tzara. Dac nu, e rau rau.
Este insa intrigant ca NU se gaseste loc pe fitzuica cu subiectele de examen ca sa se scrie macar aluziv

... sa se studieze (incluzand extreme locale/globale, (ne)simetrie, inflexiune,
asimptote, derivabilitate, tabela de variatie) ...

Aici ar trebui sa inchei cu semnatura lu' Dom' Petre!
(O sperantza mai are omul, si aia delegata sus de tot. )



---
df (gauss)
[1]


Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47504 membri, 58500 mesaje.
© 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ